به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حزب تدبیر و توسعه، عصر دیروز، صولت مرتضوی، معاون اجرایی دولت سیزدهم که از ۲۷ مهر با رای مجلس به وزارت تعاون رسید، مهمان فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی مجلس بود. علی بابایی‌کارنامی؛ رییس فراکسیون کارگری مجلس، ساعاتی قبل از برگزاری این نشست گفت که قرار است در این جلسه معارفه، مطالبات جامعه کارگری و از جمله درخواست برای برگزاری جلسه شورای عالی کار و افزایش رفاهیات جامعه کارگری با وزیر نوپا مطرح شود. طلع شدیم که نمایندگان تشکل‌های کارگری و نمایندگان کارگران در شورای عالی کار یا کمیته دستمزد از برگزاری این جلسه باخبر نبودند و میزبانان وزیر حتی درباره اولویت‌های مطالبات کارگران هم با نمایندگان این جامعه ۲۰ میلیون نفری هیچ مشورت و هم‌اندیشی نداشته‌اند.

جلسه دیدار و گفت‌وگوی وزیر نوپا با فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی با چراغ‌های خاموش و در اثنای بی‌خبری نمایندگان جامعه کارگری برگزار شد که از ۲۵ خرداد سال جاری و بعد از استعفای حجت عبدالملکی از وزارت تعاون دولت سیزدهم، برگزاری جلسات شورای عالی کار متوقف شده است.

دامن زدن تبعیض در دولت قانون‌گریز

قانون کار در زمینه مزد و معیشت و امور صنفی کارگران دو ماده مهم دارد؛ ماده ۱۶۸ که تاکید می‌کند جلسات شورای عالی کار، باید هر ماه حداقل یک‌بار به ریاست وزیر تعاون تشکیل شود و جلسات فوق‌العاده هم به دعوت رییس شورا یا با تقاضای سه نفر از اعضای شورا (از جمع نمایندگان کارگری، کارفرمایی یا دولت) برگزار خواهد شد.

بعد از استعفای عبدالملکی از وزارت تعاون و تا ۲۷ مهر امسال (زمان رای اعتماد مجلس به صولت مرتضوی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون) این وزارتخانه که رسیدگی به امور معیشتی و صنفی و شغلی حدود ۲۰ میلیون کارگر رسمی و شاغل در کارگاه‌های غیر رسمی را بر عهده دارد، به سرپرستی محمدهادی زاهدی‌وفا اداره می‌شد، اما در این دوره و به مدت ۴ ماه، با وجود آنکه زاهدی‌وفا منعی برای برگزاری جلسات شورای عالی کار نداشت، جلسات شورای عالی کار تشکیل نشد و طی یک ماه گذشته و بعد از حضور وزیر جدید هم این شورا جلسه جدیدی برگزار نکرده است.

دومین ماده مهم قانون کار در زمینه مزد و معیشت و امور صنفی کارگران، ماده ۴۱ قانون کار است که تاکید می‌کند: «شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف با توجه به معیار‌های ذیل تعیین نماید؛ حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن ازسوی مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین نماید.»

آخرین تصمیم مزدی شورای عالی کار برای کارگران کشور، دهه دوم اسفند پارسال و به دنبال ۱۴ ساعت چانه‌زنی نمایندگان کارگری با نمایندگان کارفرمایی و دولت، به تصویب رسید و طرفین بر افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد کارگران توافق کردند. ترفند ظریف، اما نابخردانه‌ای که دولت در همان زمان به کار بست تا زمینه دور زدن قانون در سال جدید را برای خود فراهم کرده و اذهان عمومی را هم به باور این ترفند پیچیده هدایت کند، این بود که وزیر تعاون سابق، به نمایندگی از دولت اعلام کرد: «حداقل مزد ماهانه کارگران، سال آینده با رشد ۵۷.۴ درصد همراه می‌شود به گونه‌ای که حداقل دریافتی یک کارگر با دو فرزند ۶ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان خواهد شد.

همچنین برای یک خانوار ۳.۳ نفری حداقل دریافتی ماهانه ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان خواهد بود. همچنین برای کارگر با داشتن یک فرزند، حداقل دریافتی ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار تومان خواهد بود. افزایش حداقل حقوق کارگران در سال آینده بیش از تورم خواهد بود که باعث می‌شود قدرت خرید جامعه کارگری ترمیم و تقاضای موثر دراقتصاد بیش‌تر شود.»

آنچه دولت سیزدهم از مخاطبان این خبر و ملت ایران پنهان کرد و در قالب قلب واقعیت به مردم تحویل داد، این بود که «جمع دریافتی» کارگران به عنوان «حداقل افزایش یافته مزد» اعلام شد در حالی که واقعیت چیز دیگری بود.

در مصوبه اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی کار و به دنبال افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد، حداقل حقوق ماهانه کارگران، صرف‌نظر از اینکه متاهل و دارای اولاد باشند یا نباشند، به مساوات و یکسان به رقم ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۵ تومان (۴۱۷۹۷۵۵ تومان) افزایش یافت و بن کارگری و پایه سنوات ماهانه هم تابعی از این رقم بود، اما به ازای شرایط تاهل کارگر، اضافات به این رقم متفاوت می‌شد. اگر کارگری متاهل نبود، به عنوان یک کارگر مجرد، از حق مسکن و حق اولاد محروم می‌شد و تنها اضافات دریافتی او، بن کارگری و پایه سنوات روزانه بود. اگر کارگری متاهل بود، اما فرزند نداشت، حق اولاد به او تعلق نمی‌گرفت، اگر کارگری متاهل و دارای یک فرزند بود هم، فقط یک حق اولاد به او تعلق می‌گرفت.

حالا کارگری را در نظر بگیرید که متاهل نیست. حداقل مزد این کارگر در سال ۱۴۰۱ و به دنبال افزایش ۵۷.۴ درصدی مصوب در شورای عالی کار، ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار ۷۵۵ تومان است به علاوه ۸۵۰ هزار تومان بن کارگری و ۲۱۰ هزار تومان پایه سنوات ماهانه و دیگر هیچ. بنابراین، مجموع دریافتی یک کارگر مجرد در هر ماه ۳۰ روزه از سال ۱۴۰۱، ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان خواهد بود. طبق مصوبات شورای عالی کار، حق اولاد کارگری در سال ۱۴۰۱، به رقم ۴۱۷ هزار و ۹۷۵ تومان و حق مسکن هم به رقم ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. بنابراین، کارگری که یک فرزند داشته باشد، مجموع دریافتی او در پایان ماه، ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان است که فاصله دریافتی این کارگر با همتای مجردش، همان رقم حق اولاد و حق مسکن دریافتی است که به کارگر مجرد تعلق نمی‌گیرد. دولت و وزیر تعاونش، این واقعیت را از عموم مردم ایران پنهان کردند و «مجموع دریافتی» یک کارگر را به عنوان «حداقل مزد» به خورد گوش و ذهن مردم دادند در حالی که واقعیت خلاف این بود.

در همان زمان – اسفند ۱۴۰۰ – در قانون بودجه، افزایش ۱۰ درصدی حداقل حقوق کارکنان دولت اجرایی شد و تا پایان شهریور امسال هم حداقل حقوق دریافتی یک کارمند شاغل در تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی و با هر نوع قرارداد، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که با اضافات شامل رفاهیات ماهانه که تابعی از مناسبت‌های ملی، آیینی و شغلی، تعداد فرزندان، حق ایاب ذهاب، حق غذا، اضافه کار، پاداش خدمت، حق اشتغال در شهر یا شهرستان یا استان یا ستاد است، مجموع دریافتی یک کارمند شاغل در دستگاه‌های اجرایی و دولتی، به بیش از ۸ میلیون تومان می‌رسد و البته طبق مصوبات اخیر مجلس، این رقم – دریافتی ماهانه یک کارمند شاغل در دستگاه‌های اجرایی و دولتی – تا ۵۰ میلیون تومان هم خواهد رسید.

دولت به دنبال وفاق اقشار جامعه نیست

حدود یک هفته از ابلاغ قانون ترمیم حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و دولتی می‌گذرد. امضای موافق ۲۲۴ نماینده مجلس ضمانت اجرای این قانون است، چون نمایندگان مجلس هم از مزایای این بدعت دولت سیزدهم در افزایش دو نوبته و ۳۰ درصدی حداقل حقوق‌شان بهره‌مند می‌شوند. از اواسط تابستان و به محض آنکه طرح ترمیم حداقل حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت از سوی سازمان امور اداری و استخدامی به مجلس رسید، مخالفت‌های پراکنده از جامعه کارگری با این بدعت دولت که نتیجه‌ای جزء دامن زدن تبعیض معیشتی در جامعه کارمندی و کارگری نخواهد داشت، آغاز شد و امروز که این طرح به قانون تبدیل شده، اعتراضات جامعه کارگری هم به اوج رسیده است.

تصویر واضح از رخداد‌های ۶ ماه نخست امسال تا امروز که نیمه پاییز را هم پشت سر گذاشته‌ایم، نشان می‌دهد که دولت در تابستان امسال و تا روز‌های پایانی مهر ماه، از فرصت رها بودن وزارتخانه مسوول امور صنفی و معیشتی کارگران به دلیل استعفای وزیرش، سوءاستفاده کرد و به ترمیم حداقل مزد کارگران بها نداد و حتی تصویب مستمری بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر و سایر سطوح تامین اجتماعی را هم به مدت ۵ ماه گرو گرفت تا نمایندگان مجلس را به قبول دوفوریتی شدن ترمیم حداقل حقوق کارکنان دولت وادار کند.

اوایل مهرماه، حسین حبیبی؛ عضو هیات‌مدیره شورا‌های اسلامی کار کابینه سیزدهم را خطاب قرار داد و گفت که دولت‌ها باید در شرایط نابسامانی اقتصادی و رشد چندباره نرخ تورم در یک‌سال یا بازه ۳ یا ۴ ماهه، جلسات فوق‌العاده شورای عالی کار را برگزار و برای ترمیم حداقل مزد کارگران اقدام کنند وگرنه به دنبال افزایش تبعیض طبقاتی در جامعه کارگری و سایر اقشار، تبعات گسترده‌ای دامنگیر دولت خواهد شد از جمله اینکه کارگران ناراضی ممکن است متوسل به کم‌کاری، اضافه‌کاری‌های فرساینده، بزهکاری‌های درآمدزا شوند. حبیبی روزی این هشدار‌ها را به دولت داد که کارگران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در شهر‌های عسلویه و کنگان و آبادان و بوشهر به خیابان‌ها آمده و نسبت به بی‌توجهی دولت به وضع معیشتی و دستمزد‌های ناچیزشان در قبال تورم مهارناشدنی که رهاورد سیاست‌های اقتصادی غلط و غیرعلمی بود، معترض شدند.

اعتراضات مکرر نمایندگان کارگری طی هفته‌های گذشته بی‌فایده بوده و امروز، نتیجه آن همه اعتراض و هشدار درباره تبعات ثابت ماندن رقم‌های مصوب اسفند ۱۴۰۰ به اینجا رسیده که رییس فراکسیون کارگری مجلس به «اعتماد» می‌گوید حتی در دیدار با وزیر تعاون جدید هم مساله ترمیم مزد مطرح نخواهد شد، بلکه اعضای فراکسیون می‌خواهند مساله افزایش رقم رفاهیات کارگران را از وزیر مطالبه کنند تا به واسطه این اصلاحات در جزو دریافتی کارگر، دریافتی‌ها تا حدی به رقم سبد معیشت ۱۸ میلیون تومانی نزدیک شود.

بابایی‌کارنامی ضمن اینکه می‌پذیرد که همین امروز، حداقل حقوق کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و دولتی، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بیش‌تر از حداقل مزد یک کارگر دارای قرارداد و مشمول بیمه تامین اجتماعی است و البته این فاصله به دنبال افزایش ۳۰ درصدی حداقل حقوق کارکنان دولت، بیش از این هم افزایش خواهد یافت، درباره سرفصل موضوعاتی که می‌خواهد با صولت مرتضوی مطرح کند، می‌گوید: «تفکیک مزد و مشاغل در کشور ما هیچ‌گاه وضعیت مناسبی نداشته و مشکلات امروز از این نشات می‌گیرد که فاقد یک سیستم واحد تعیین دستمزد بوده‌ایم و آنچه همیشه مطرح شده، بحث رقابت معیشتی بین کارگر و کارمند دولت بوده است.

از اسفند پارسال و بعد از تصویب افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد کارگران و پس از آن هم، افزایش ۳۸ درصدی دریافتی غیرحداقل‌بگیر‌ها در جمعیت کارگری کشور، معلوم بود که در آینده نزدیک با این ارقام چندگانه دچار مشکل می‌شویم، چون در سوی مقابل هم بحث افزایش ۲۰ درصدی حداقل حقوق کارکنان دولت مطرح بود. دولت ناچار شد لایحه ترمیم حداقل حقوق کارکنان دولت را ارایه دهد تا تعادل دریافتی‌ها به نحوی برقرار شود. افزایش حداقل مزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ نسبت به میزان افزایش حداقل دستمزد در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بود و رشد خوبی داشت اگرچه که هم کارمند و هم کارگر در کشور دچار مشکلات معیشتی هستند.»

کارنامی از مخالفان جدی مقایسه دریافتی کارمند و کارگر است شاید به این سبب که این نماینده مجلس، با حکم دولتی مشغول به کار است، اما می‌پذیرد که تضییع حق کارگران در کشور ما یک امر دایمی و جاری بوده و می‌گوید: «حتی افزایش ۵۷.۴ درصدی که می‌گویم در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده، اما نسبت به بسیاری شاخص‌ها و نسبت به رشد تورم اصلا رقم خوبی نیست.»

دیروز قرار بود رییس فراکسیون کارگری و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از وزیر تعاون جدید که سابقه مسوولیت‌های پیشینش، حکایت از بی‌خبری از حوزه پردغدغه کارگری دارد، بخواهند که با افزایش رقم «رفاهیات» (حق اولاد و بن خواروبار) ضمیمه حداقل دریافتی کارگران موافقت کند، قانون کار را به درستی اجرا کند، همخوانی معیشت کارگران با نرخ تورم را در نظر بگیرد، به تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری امکان ابراز نظر و مشارکت در تصمیمات صنفی بدهد، با تعیین مزد منطقه‌ای مخالفت کند و مهم‌تر از همه، خواستار برقراری نظم در تشکیل جلسات ماهانه شورای عالی کار باشد.

این خواسته‌ها البته چندان به مذاق نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خوش نیامده، چون آن‌ها بیش‌تر از اینکه مایل باشند حرف‌ها و مطالبات‌شان در لفافی متفاوت و با زبانی بیگانه به گوش وزیر تعاون جدید برسد، می‌خواستند خودشان واقعیت‌های پررنگ و گسترده از مشکلات معیشتی جامعه کارگری را چشم در چشم وزیر بگویند که البته این فرصت به آن‌ها داده نشد.

علی خدایی؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید: «اولین انتظار ما از رییس فراکسیون کارگری مجلس این است که به جای کارگران تصمیم نگیرد. تشکیل جلسات ماهانه شورای عالی کار، نه فقط برای ترمیم مزد کارگران، برای تمام امور صنفی و معیشتی کارگران، یک تکلیف قانونی است و قرار نیست بابت برگزاری این جلسات، به وزیر تعاون پیشنهاد داده شود، بلکه این جلسات باید برگزار شود. خواسته اصلی، فوری و جدی جامعه کارگری، برگزاری هر چه سریع‌تر جلسه شورای عالی کار است، چون تنها نهادی که می‌تواند و جایگاه قانونی ترمیم مزد و مشکلات صنفی و معیشتی کارگران را دارد، شورای عالی کار است و ما هم مطالبه کارگران را در همان جلسه مطرح خواهیم کرد.»

منبع: روزنامه اعتماد

انتهای پیام/

ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سر دشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – بانه – بیجار – دهگلان – دیواندره – سروآباد – سقز – سنندج – قروه – کامیاران – مریوان – سردشت – استان آذربایجان غربی – استان کردستان – استان ایلام – استان کرمانشاه – اسلام آباد غرب – پاوه – ثلاث باباجانی – جوانرود – دالاهو – روانسر – سر پل ذهاب – سنقر – شهرستان صحنه – قصر شیرین – کرمانشاه – کنگاور – گیلانغرب – هرسین – شهرستان آبدانان – ایلام – شهرستان ایوان – شهرستان بدره – شهرستان چرداول – شهرستان دره شهر – شهرستان دهلران – شهرستان سیروان – شهرستان ملکشاهی – شهرستان مهران – استان تهران – شهر خلیفان – شهر سیلوانه – شهر سیمینه – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان –  استان کرمان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین – شهر شویشه – استان کهگیلویه و بویراحمد – مشهد – کرج – شیراز – تبریز – اهواز – رشت – زاهدان – ساری – دزفول – اراک – گرگان – بابل – آمل – بروجرد – آبادان – بجنورد – دلبران – شهرستان میانه – شهرستان سراب – مرند – بستان آباد – بناب – جلفا – شهرستان میانه – ورزقان – هشترود – ملکان – مراغه – عجب شیر – شبستر – آذرشهر – اسکو – محمد یار – چهاربرج – کاشان – نیشابور – شهر نوشین – شهر قوشچی – شهر سرو – شهر سردرود – شهر خسروشاه – شهر تبریز – شهر باسمنج – شهر چهاردانگه – شهر فرون آباد – شهر شریف آباد – شهر پاکدشت – شهر کیلان – شهر رودهن – شهر دماوند – شهر آبعلی – شهر آبسرد – شهر نصیرشهر – شهر نسیم شهر – شهر گلستان – شهر شهر جدید پرند – شهر صالحیه – شهر لواسان – شهر فشم – شهر شمشک – شهر تجریش – شهر وحیدیه – شهر اندیشه – شهر باغستان – شهر شاهدشهر – شهر فردوسیه – شهر کانی دینار – شهر چناره – شهر برده رشه – شهر موچش – شهر زرینه – شهر یاسوکند – شهر توپ آغاج – شهر پیرتاج – شهر بابارشانی – شهر کانی سور – شهر بوئین سفلی – شهر آرمرده – شهر سرو آباد – شهر صاحب – شهر مهران – شهر صالح آباد – شهر مورموری – شهر سراب باغ – شهر چوار – شهر زرنه – شهر ایوان – شهر شباب – شهر سرابله – شهرستان دلفان – شهرستان ازنا – شهرستان الیگودرز – شهرستان بروجرد – شهرستان پلدختر – شهرستان خرم آباد – شهرستان دوره – شهرستان دورود – شهرستان کوهدشت – شهر بیستون – شهر حمیل – شهر گودین – شهر سرمست – شهرستان آران و بیدگل – شهرستان اردستان – شهر مهاباد – شهرستان اصفهان – شهرستان برخوار – شهرستان بوئین میاندشت – شهرستان خمینی شهر – شهرستان فریدن – شهرستان بیله سوار – شهرستان پارس آباد – شهرستان خلخال – شهرستان سرعین – شهرستان کوثر – شهرستان کوثر – شهرستان مشگین شهر – شهرستان نمین – شهرستان نیر – شهرستان نطنز – شهرستان نجف آباد – شهرستان نائین – شهرستان مبارکه – شهرستان لنجان – شهرستان گلپایگان – شهرستان نظر آباد – شهرستان فردیس – شهرستان طالقان – شهرستان ساوجبلاغ – شهرستان اشتهارد – شهرستان گناوه – شهرستان کنگان – شهرستان عسلویه – شهرستان دیلم – شهرستان دیر – شهرستان دشتی – شهرستان ابهر – شهرستان ایجرود – شهرستان خدابنده – شهرستان خرمدره – شهرستان سلطانیه – شهرستان طارم – شهرستان ماهنشان – شهرستان ماسال – شهرستان لنگرود – شهرستان لاهیجان – شهرستان فومن – شهرستان طوالش – شهرستان صومعه سرا – شهرستان شفت – شهرستان سیاهکل – شهرستان رودسر – شهرستان رودبار – شهرستان آستارا – شهرستان آستانه اشرفیه – شهرستان املش – شهرستان بندر انزلی – شهرستان رضوانشهر – شهر گردکشانه – شهر سیه چشمه – شهر چهار برج – شهر باروق – شهر قطور – شهر فیرورق – شهر زرآباد – شهر میرآباد – شهر ربط – شهر محمود آباد – شهر کشاورز – شهرستان باشت – شهرستان بهمئی – شهرستان بویر احمد – شهرستان چرام – شهرستان دنا – شهرستان کهگیلویه – شهرستان گچساران – شهرستان لنده – شهرستان میرجاوه – شهرستان هیرمند – شهرستان ایرانشهر – شهرستان چاه بهار – شهرستان خاش – شهرستان دلگان – شهرستان زابل – شهرستان زاهدان – شهرستان سراوان – شهرستان هویزه – شهرستان هندیجان – شهرستان هفتگل – شهرستان مسجد سلیمان – شهرستان آبادان – شهرستان آغاجاری – شهرستان امیدیه – شهرستان اندیکا – شهرستان اندیمشک – شهرستان بندر ماهشهر – شهرستان بهبهان – شهرستان دزفول – شهرستان ارزوئیه – شهرستان انار – شهرستان بافت – شهرستان بردسیر – شهرستان بم – شهرستان جیرفت – شهرستان رابر – شهرستان راور – شهرستان رفسنجان – شهرستان رودبار جنوب – شهرستان ریگان – شهرستان زرند – شهرستان سیرجان – شهرستان شهر بابک – شهرستان عنبر آباد – شهرستان کهنوج – شهرستان منوجان – شهرستان نهبندان – شهرستان قائنات – شهرستان فردوس – شهرستان طبس – شهرستان سربیشه – شهرستان بشرویه – شهرستان بیرجند – شهرستان خوسف – شهرستان زیرکوه – شهرستان سرایان – شهرستان نیشابور – شهرستان مه ولات – شهرستان مشهد – شهرستان گناباد – شهرستان سرخس – شهرستان فریمان – شهرستان فیروزه – شهرستان قوچان – شهرستان کاشمر – شهرستان کلات – شهرستان خوشاب – شهرستان داورزن – شهرستان درگز – شهرستان رشتخوار – شهرستان زاوه – شهرستان سبزوار – شهرستان تربت حیدریه – شهرستان جغتای – شهرستان جوین – شهرستان چناران – شهرستان خلیل آباد – شهرستان خواف – شهرستان تربت جام – شهرستان بجستان – شهرستان بردسکن – شهرستان مانه و سملقان – شهرستان گرمه – شهرستان فاروج – شهرستان شیروان – شهرستان راز و جرگلان – شهرستان جاجرم – شهرستان بجنورد – شهرستان اسفراین – شهرستان میامی – شهرستان مهدی شهر – شهرستان گرمسار – شهرستان شاهرود – شهرستان سمنان – شهرستان دامغان – شهرستان آرادان – شهر بلبان آباد – شهر اورامان تخت – شهر سریش آباد – شهر دزج – شهرستان آبیک – شهرستان آوج – شهرستان البرز – شهرستان بوئین زهرا – شهرستان تاکستان – شهرستان خاتم – شهرستان تفت – شهرستان بهاباد – شهرستان بافق – شهرستان ابرکوه – شهرستان اردکان – شهرستان صدوق – شهرستان مهریز – شهرستان یزد – شهرستان میبد – شهرستان همدان – شهرستان ملایر – شهرستان نهاوند – شهرستان کبودرآهنگ – شهرستان اسد آباد – شهرستان بهار – شهرستان تویسرکان – شهرستان رزن – شهرستان فامنین – شهرستان ابوموسی – شهرستان بستک – شهرستان بشاگرد – شهرستان بندرعباس – شهرستان بندرلنگه – شهرستان پارسیان – شهرستان جاسک – شهرستان حاجی آباد – شهرستان خمیر – شهرستان رودان – شهرستان سیریک – شهرستان قشم – شهرستان میناب – شهرستان آشتیان – شهرستان اراک – شهرستان تفرش – شهرستان خمین – شهرستان خنداب – شهرستان دلیجان – شهرستان زرندیه – شهرستان ساوه – شهرستان شازند – شهرستان فراهان – شهرستان کمیجان – شهرستان محلات – شهرستان آمل – شهرستان بابل – شهرستان بابلسر – شهرستان بهشهر – شهرستان تنکابن – شهرستان جویبار – شهرستان چالوس – شهرستان رامسر – شهرستان ساری – شهرستان سواد کوه – شهرستان سوادکوه شمالی – شهرستان سیمرغ – شهرستان عباس آباد – شهرستان فریدونکنار – شهرستان قائم شهر – شهرستان کلاردشت – شهرستان گلوگاه – شهرستان محمود آباد – شهرستان میاندورود – شهرستان نکا – شهرستان نور – شهرستان نوشهر – شهرستان آزاد شهر – شهرستان آق قلا – شهرستان بندر گز – شهرستان ترکمن – شهرستان رامیان – شهرستان علی آباد – شهرستان کردکوی – شهرستان کلاله – شهرستان گالیکش – شهرستان گرگان – شهرستان گمیشان – شهرستان گنبد کاووس – شهرستان مراوه تپه – شهرستان مینودشت  – شهرستان آباده – شهرستان ارسنجان – شهرستان استهبان – شهرستان اقلید – شهرستان بوانات – شهرستان پاسارگاد – شهرستان جهرم – شهرستان خرامه – شهرستان خرم بید – شهرستان خنج – شهرستان داراب – شهرستان رستم – شهرستان زرین دشت – شهرستان سپیدان – شهرستان سروستان – شهرستان شیراز – شهرستان فراشبند – شهرستان فسا – شهرستان فیروز آباد – شهرستان قیروکارزین – شهرستان کازرون – شهرستان کوار – شهرستان گراش – شهرستان لارستان – شهرستان لامرد – شهرستان مرودشت – شهرستان ممسنی – شهرستان مهر – شهرستان نی ریز – استان چهار محال و بختیاری – شهرستان اردل – شهرستان بروجن – شهرستان بن – شهرستان سامان – شهرستان شهر کرد – شهرستان فارسان – شهرستان کوهرنگ – شهرستان کیار – شهرستان لردگان – شهر پردیس – شهر تهران – شهر جواد آباد – شهر صفادشت – شهر فیروزکوه – شهر ارجمند – شهر صبا شهر – شهر قدس – شهر پیشوا – شهر رانکوه – شهر لولمان –  شهر لشت نشاء – شهر کوچصفهان – شهر سنگر – شهر خمام – شهر خشکبیجار – شهر لوندویل – شهر بازار جمعه – شهر چاف و چمخاله – شهر رودبنه – شهر اسالم – شهر چوبر – شهر حویق – شهر لیسار – شهر هشتپر – شهر صومعه سرا – شهر گوراب زرمیخ – شهر مرجقل