کانون ها
کد خبر : 915
یکشنبه - 7 اردیبهشت 1399 - 20:07

شیب مقهور قدرت شدن در سطح مسئولین ما نگران کننده است

این یادداشت به قلم مسیح مهاجری نوشته شده و در اختیار این پایگاه اطلاع رسانی قرار گرفته که محتوای آن صرفا بیانگر دیدگاه و نظرات نویسنده آن است.

شیب مقهور قدرت شدن در سطح مسئولین ما نگران کننده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی ؛ درست است که قدرت، چشم‌ها و گوش‌ها را می‌بندد و کسانی که به قدرت می‌رسند معمولاً فراموش می‌کنند که چگونه و برای چه به قدرت رسیده‌اند و به همین دلیل از موضع قدرت با دیگران مواجه می‌شوند و دیگر خدا را بنده نیستند، ولی هنوز خوشبختانه هستند کسانی که قدرت نتوانسته آنها را به تسخیر خود درآورد و اسیر و بنده خود کند

در خبرها دیدیم و خواندیم که آقای «قیس سعید» رئیس‌جمهور جدید تونس، شخصاً موادغذائی بسته‌بندی شده در کارتن‌ها را بر دوش کشید و میان نیازمندان کشورش توزیع کرد.

اطرافیان خواستند مانع شوند و او را از این کار منع کنند ولی او علاوه بر اینکه به اصرار آنها اعتنا نکرد، نکته مهمی خطاب به آنان گفت که برای عموم مردم در کشورهای مختلف بسیار پرجاذبه است و تحسین همگان را برانگیخت و به سرعت به رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و فضای مجازی راه یافت. او با استناد به سیره و فرمایشات امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام گفت: «حضرت در یکی از شب‌ها که در شهر برای اطلاع از حال مردم به گشت‌زنی مشغول بود صدای زنی را شنید که با خدا درددل می‌کرد و می‌گفت «بر تمام شئون زندگی ما حاکم شده ولی ما را رها کرده است.» حضرت با شنیدن این سخن، به خزانه بیت‌المال مراجعه کرد و مقداری گندم برداشت و به راه افتاد تا برای آن زن ببرد. شخصی که همراه حضرت بود در صدد برآمد آن گندم را بر دوش خود بگذارد و با علی علیه‌السلام به مکان آن زن ببرد ولی حضرت اجازه ندادند و گندم را بر دوش خود گذاشتند و به راه افتادند و به شخص همراه خود گفتند:آیا در روز قیامت هم به جای من بار مسئولیت مرا بر دوش خواهی کشید؟» رئیس‌جمهور تونس سپس کارتن‌ها را با دست خود میان نیازمندان توزیع کرد.

شاید آقای قیس سعید، تنها رئیس‌جمهوری باشد که با چنین روحیه‌ای قدرت را در یک کشور اسلامی در دست دارد. سابقه زندگی و عملکرد و مواضع او نیز نشان‌دهنده همین روحیه مردمی و مقهور قدرت نشدن است.

او که ۶۲ ساله است، یک استاد قانون اساسی در دانشگاه بود که در ۲۲ مهر سال گذشته با آراء بالای مردم تونس به ریاست جمهوری انتخاب شد و با اینکه فردی مستقل است، به دلیل عملکرد خوبی که در کارنامه خود دارد مورد حمایت جناح‌ها و احزاب مختلف قرار گرفت و تاکنون توانسته با موفقیت به وظایف خود عمل کند.

هر چند هنوز بیش از ۶ ماه از رسیدن او به قدرت نگذشته ولی آنچه در کارنامه همین نیمساله خود به ثبت رسانده نشان‌دهنده اینست که هنوز اجازه نداده است قدرت بر او سوار شود و توانسته این اسب مست طغیانگر را مهار کند.

در ایران، وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، همین روحیه بر دولتمردان مستولی بود و تلاش امام خمینی نیز این بود که مسئولین را به حفظ و تقویت این ویژگی تشویق نماید.

آن همه تذکر که ایشان به مسئولین می‌دادند و به آنها یادآوری می‌کردند که شما را این مردم از گوشه زندان‌ها یا از کنج خانه‌هایتان به این منصب‌ها رسانده‌اند و شما باید مردم را ولی‌نعمت‌های خود بدانید و هرگز از آنها جدا نشوید، برای این بود که آنها مقهور قدرت نشوند و اجازه ندهند اسب قدرت بر آنها سوار شود. تزکیه نفس، تکیه کلام امام خمینی در تمام ۱۰ سال رهبری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اصلی‌ترین توصیه به دولتمردان بود تا آنها همواره توجه داشته باشند که «حب‌الدنیا رأس کل خطیئه».

قطعاً نمی‌توان ادعا کرد که در میان مسئولین رده‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی افراد مهذبی که مهار اسب قدرت را در اختیار داشته باشند، وجود ندارند، ولی می‌توان گفت اولاً چنین افرادی به نسبت اقتضای ماهیت نظام جمهوری اسلامی که مدعی پیروی از حضرت علی علیه‌السلام است بسیار کم داریم و ثانیاً شیب مقهور قدرت شدن در سطح مسئولین ما نگران‌کننده است.

اگر نصیحت‌ها و موعظه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند به ما بفهمانند که مرام علی علیه‌السلام، فاصله گرفتن از مردم نبود، شاید عبرت‌های برجای مانده از کرونا بتوانند ما را متحول کنند تا این واقعیت را درک کنیم که شیعه علی باید لااقل به اندازه قیس سعید، ملتزم به سیره علی علیه‌السلام باشد.