حزب تدبیر و توسعه/ به قلم احمد بهرامی فرد، طبق ماده ۵۳ قانون داخلی مجلس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، شوراها، امور غیر عمرانی شهرداریها و ثبت احوال مطابق ضوابط این آئین‌نامه تشکیل می‌شود که معمولاً در افکار عمومی و برخی محافل این تصور غالب وجود دارد که کمیسیون امور داخلی و شوراها فقط محدود به حیطه وظایف و اختیارات وزارت کشور و انتخابات است. به نظر شما آیا این کمیسیون صرفاً باید در حوزه امور شوراها و شهرداریهای کشور فعالیت داشته باشد یا اینکه همه امور مربوط به وزارت کشور به جز وظایف عمرانی، در حوزه کاری کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور است؟ با کمی دقت در شرح وظایف این کمیسیون در مجلس به این نکته خواهیم رسید که کمیسیون سیاستهای داخلی و شوراها بر عملکرد نیروی انتظامی (در امور اجتماعی) استانداریها، فرمانداریها، شوراها و شهرداریها نیز نظارت خواهند داشت و مدیریتهای انتظامی، شهری و استانی منهای مسائل عمران شهری زیر نظر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور قرار می گیرد. هر چند با بررسی وظایف این کمیسیون، بیشتر وظایف آن مربوط به وزارت کشور است اما ذکر این نکته لازم است که وزارت کشور، یکی از مهم ترین وزارتخانه‌های کشور بوده و گستردگی وظایف آن و پوشش مسائل به حدی است که  در مقام مقایسه، دو برابر برخی وزارتخانه‌ها است و این موضوع، اهمیت کمیسیون امور داخلی و شوراها را نشان می‌دهد. 
در برخی مواقع، وظیفه عمده کمیسیون را با فرایند انتخابات به ویژه با انتخابات شوراها سنجش می‌کنند. هر چند این موضوع اهمیت زیادی دارد اما چارچوب اختیارات کمیسیون  فقط محدود به این موضوعات نیست. 
بررسی ماهیت و وظیفه ذاتی کمیسیون امور داخلی و شوراها، بیانگر این نکته مهم است که وظایف آن فراتر از انتخابات و یا وظایف وزارت کشور است و بایستی حوزه‌های مغفول و حوزه‌های دیگر مشمول، شناسایی و به وظیفه قانونگذاری و نظارتی کمیسیون افزوده شود. موضوعاتی مثل آینده بخش‌های سیاسی، احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، امنیت داخلی، حکمرانی و سایر موضوعاتی که به نحوی مرتبط با امور داخلی کشور است میتوانند در این کمیسیون مورد بحث و بررسی و نظارت قرار گیرند. همچنین بایستی یک نگاه آینده نگرانه به حوزه اختیارات این کمیسیون داشت و با توجه به شرایط سخت کشور و مشکلات ناشی از بحران همه گیر کرونا و سایر بحران‌های مشابه، وظیفه این کمیسیون را تخصصی و کارآمد کرد. 
بنابراین با توجه به مسائل فوق الذکر، انشالله در گام دوم انقلاب هم راستا با مجلس یازدهم فرصتی فراهم خواهد شد تا تمام استعداد، توان و تجربه دوستان و صاحب نظران را خالصانه در راستای ایفای وظیفه خطیر در کمیسیون سیاستهای داخلی  شوراها کشور در جمعیت گام دوم انقلاب و مطالبه هوشمندانه و مؤثر خواسته‌ها و نیازهای اصلی مردم و نظام را به کار  گرفته شود و با برقراری ارتباط و تعامل فعال و موثر با اعضای محترم کمیسیون سیاستهای داخلی و شوراها مجلس، نمایندگان دوره یازدهم مجلس، شهرداران، دهیاران و اعضای محترم شورای شهر و روستاها، همکاران محترم و هم افزایی و بهره مندی از همه ظرفیتهای موجود در جمعیت گام دوم انقلاب و مشورت‌های تخصصی و با ظرفیت سازی و بستر سازی و بازاندیشی و بازنگری در حدود واقعی وظایف این کمیسیون، تدارک بخشی و اولویت بندی مسائل و مشکلات مبتلا به عرصه سیاست داخلی کشور را با کمک فرهیختگان و جوانان کشور عزیزمان ایران در این شرایط سخت، ضمن افزایش توان و قدرت کمیسیون، آن را تبدیل به یکی از کمیسیون‌های مهم کرده و قسمتی از مشکلات مردم، نظام و کشور را حل شود.
البته قویاً معتقدیم ماهیت و ذات این کمیسیون هم به گونه ای است که نیازمند اقدام و خِرد جمعی و تصمیم گیری و تصمیم سازی جمعی همه مردم کشور فارغ از هرگونه مباحث سیاسی و رصد مسائل با ذهن‌های قوی است که در صورت تحقق چنین امری، کمیسیون سیاستهای داخلی و شوراها در جمعیت گام دوم انقلاب، به افزایش کارایی و تاثیرگذاری آن با کمک مجلس دوره یازدهم شورای اسلامی و در رأس امور واقع شدن آن در مسائل واقعی، کمک قابل توجهی خواهد کرد.
با توجه به اینکه یکی از وظایف کمیسیون سیاستهای داخلی و شوراها انجام وظایف محوله در محدوده سیاستهای غیرعمرانی شهرداران و شورای شهر می باشد سعی بر آن است که فرآیند بسیار ساده عزل شهرداران که سبب عدم امنیت شغلی و تصمیم گیری قاطعانه آنها در برخی از موارد شده است در  واقع این شیوه سبب شده تا شهرداران بیشتر" شورا داری " کنند تدابیری در این خصوص سنجیده شود که با چنین مواردی در آینده مواجه نشویم.

انتهای پیام/

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین – شهرستان آباده – شهرستان ارسنجان – شهرستان استهبان – شهرستان اقلید – شهرستان بوانات – شهرستان پاسارگاد – شهرستان جهرم – شهرستان خرامه – شهرستان خرم بید – شهرستان خنج – شهرستان داراب – شهرستان رستم – شهرستان زرین دشت – شهرستان سپیدان – شهرستان سروستان – شهرستان شیراز – شهرستان فراشبند – شهرستان لامرد – شهرستان مرودشت – شهرستان ممسنی – شهرستان مهر – شهرستان نی ریز – شهرستان سمیرم