مطالب اختصاصی
کد خبر : 6476
چهارشنبه - 30 مهر 1399 - 07:52

مذاکره با آمریکا به معنای تسلیم شدن نیست و آمریکا بدترین و آخرین دشمن ایران نیست

این یادداشت به قلم محسن باقرزاده دبیرکل حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی نوشته شده است.

مذاکره با آمریکا به معنای تسلیم شدن نیست و آمریکا بدترین و آخرین دشمن ایران نیست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی، سی سال پیش در اردیبهشت ۶٩ جیمز بیکر وزیر امور خارجه‌ی آمریکا گفت آمریکا آماده‌ی مذاکره مستقیم با ایران است. در آن زمان عطاءالله مهاجرانی یادداشتی با عنوان مذاکره‌ی مستقیم در روزنامه اطلاعات نوشت و استدلال‌هایی تاریخی، دینی و سیاسی آورد که مذاکره‌ی مستقیم غیرمنطقی نیست و استفاده از یک فرصت تاریخی است.


مقام معظم رهبری بر علیه پیشنهاد مذاکره سخن گفت؛ ایشان در دوازدهم اردیبهشت ۶٩ گفتند: « مذاکره با آمریکا، یعنى معامله با آمریکا. معامله، یعنى دادوستد؛ یعنى چیزى بگیر، چیزى بده. تو از انقلاب اسلامى، به آمریکا چه می خواهی بدهى، تا چیزى از او بگیرى؟ …خاک بر سر آن ملت و دولتى که زیر بار این‌ طور تحمیل‌های آمریکا برود. توقعات آمریکا نسبت به کسانى که در آن‌ها اندکى ضعف احساس می کند، این‌گونه است.» و گفته بود: «نخیر. من با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفم و دولت جمهورى اسلامى، بدون اجازه‌ی من امکان ندارد چنین کارى را بکند و خودشان هم قاعدتاً با چنین کارى موافق نیستند.»

مرحوم هاشمی رفسنجانی در یادداشت روزانه دوازدهم اردیبهشت ١٣۶٩ نوشته است: «تلفنى به آیت‌الله خامنه‌اى گفتم، در صحبت‌ها به آقاى مهاجرانى اهانت شده است؛ قرار شد جبران شود.»
همان روز(دوازدهم اردیبهشت) رهبری در نامه‌ای به مهاجرانی نوشت: «شنیدم بعضی ها از حرف‌های امروز من، قصد طعن و توهینى نسبت به جناب‌عالی استنباط کرده‌اند و شاید بعضى خواسته‌اند یا بخواهند آن را مستمسکى براى اهانت به شما بسازند. اعلام می‌کنم که این استنباط غلط است. من یک فکر را تخطئه کرده‌ام و نیت توهین به کسى نداشته‌ام و اگر بدون اراده‌ى من به شما توهین شده است، از شما عذر می خواهم.»

این شیوه گفتمان قاطع و آمیخته به حفظ حرمت افراد مقام معظم رهبری در مسئله عدم مذاکره با آمریکا در سال اول رهبری ایشان بوده است.

در سالهای آغازین انقلاب اسلامی همه گروه های سیاسی تحت تاثیر شعارهای چپ گرایانه بر علیه آمریکا موضع سخت و سازش ناپذیری داشتند. مرحوم آیت الله منتظری بعنوان قائم مقام رهبری و فقیه نستوه اعلام کرده بودند که: ثواب شعار مرگ بر آمریکا کمتر از نماز نیست.
حجت الاسلام خوئینی ها پرچمدار حامی دانشجویان خط امام در اشغال سفارت آمریکا بود و هم ایشان در سال ۶۹ در روزنامه سلام بیشترین حملات را بر علیه موضوع مذاکره با آمریکا تدارک دید و در کنار ایشان حجت الاسلام محتشمی پور و آیت الله خلخالی مقالات و نطقهای آتشین را تدارک دیدند و کار بجایی رسید که مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بعنوان امام جمعه تهران موضعگیری کردند.

مشی سیاسی امام راحل در تبیین شعار استقلال طلبی انقلاب اسلامی به معنای قهر با دولتها و نظامهای سلطه طلب مثل آمریکا- انگلیس- شوروی- چین نبود و تنها مشروعیت نظام آپارتاید و اسرائیل غاصب را به دلیل اشاعه نژاد پرستی و غصب سرزمین فلسطینیان از طریق قتل و غارت نپذیرفتند.
امام خمینی (ره) در چهارم آبان ماه سال ۱۳۴۳ فرمودند که: آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از همه بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلیدتر. اما امروز سر و کار ما با این خبیث هاست. با آمریکاست.
همه این مواضع امام راحل نشان می دهد که هدف اصلی نظام در سیاست خارجی تامین و تضمین استقلال کشور است و قهر و عدم مذاکره با یک کشور نمیتواند تضمین استقلال و اصل نه شرقی و نه غربی باشد.

اکنون سی سال از اولین موضع قاطع رهبری در برابر مذاکره مستقیم با آمریکا میگذرد و همه  مطمئن هستیم که این موضع رهبری در برابر عدم مذاکره با آمریکا یک اصل لا یتغیر انقلاب و سیاست خارجی نیست و بلکه یک تاکتیک و تکنیک در سیاست خارجی برای تضمین اصل نه شرقی و نه غربی می باشد و پا فشاری سی ساله به چنین تکنیک و تاکتیکی باید به سرانجام برسد.

مذاکره مستقیم با آمریکا و بازگشایی سفارت ابر لات جهانی به منزله ترس یا تسلیم یا عقبگرد از آرمان اصلی انقلاب نبوده و نیست. بلکه نشان اقتدار و توانمندی نظام در تعاملات همطراز با همه قدرت های جهانی و سایر دول مشروع می باشد.
به هر حال همه با حفظ وحدت حامی و پشتیبان زعیم و رهبر خود برای تحقق عملی اصل لاشرقی و لا غربی می باشیم.

انتهای پیام/

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام