درباره حزب
کد خبر : 364
سه شنبه - 6 اسفند 1398 - 04:17

مرامنامه

مرامنامه حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی بشرح ذیل اعلام می گردد.

مرامنامه حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی

مقدمه: 

وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْ‌ضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْ‌تَضَىٰ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِ‌کُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَ مَن کَفَرَ‌  بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین خود قرار دهد؛ همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین خود قرار داد، و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند، و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی، بی هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش کنند، و بعد از آن هر که کافر شود پس آنان به حقیقت همان فاسقان تبهکارند. 

سوره ی مبارکه ی نور آیه ی ۵۵

به ملت عزیز ایران توصیه می کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن، که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می آید نهراسید که "ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم" و در مشکلات دولت جمهوری اسلامی با جان و دل شریک و در رفع آنها کوشا باشید و دولت و مجلس را از خود بدانید و چون محبوبی گرامی از آن نگهداری کنید و به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید.
از وصیت نامه سیاسی الهی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره)

ماده ۱- مبانی فکری و عقیدتی:

الف- به منظور لبیک به ندای ملکوتی حضرت امام خمینی (قدس الله النفس الزکیه) مبنی بر فراگیر شدن تفکر ایمان به خدا و قابلیت دین مبین اسلام در اداره امور جامعه ، کشور و جهان از طریق ایجاد وحدت و احترام به حقوق مردم و آرای آگاهانه ملّت در سایه اوامر و ارشادات مقام ولایت مطلقه فقیه و ضرورت حضور در صحنه برای کار سیاسی و نه سیاسی کاری و با توجه به نیاز روزافزون جامعه و لزوم بهره گیری از دانش و تجربیات روز و به منظور شناسایی مسایل و مشکلات مبتلابه و ارائه خدمات کارشناسی مطلوب در سطوح مختلف به مردم و دستگاه های ذیربط کشور ( بر اساس مزیت های انسانی- اقلیمی- سیاسی و …) با محوریت اراده ملت ، قانون اساسی و هدایت مدبّرانه مقام رهبری ؛ حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی با اعتقاد راسخ به مطالب فوق الذکر و با درک به اهمیت «وحدت» و ضرورت دستیابی به وحدت میان تمامی نیروهای متعهد ، متخصص و دلسوز کشور برای بهره برداری بهینه از توانمندیهای ایشان تا وصول به آرمانهای انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران تشکیل و به راه خود ادامه خواهد داد. «ان شاء الله»
ب- حزب تدبیر و توسعه ایران اسلامی با مشی پایبندی به اصول در ارزش های بنیادی و اصلاح و بهبود در بینش ها ، رویکردها ، ساختارها ، روش ها ، اهداف اجرایی و رفتارهای اجتماعی در تمامی نظامات  التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت مطلقه فقیه را اعلام می دارد.

ماده ۲: اهداف حزب عبارتند از:

۱-۲- انجام فعالیتهای سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی به منظور ارتقاء سطح آگاهیهای مردم و گسترش محیط سالم در جامعه.
۲-۲- تلاش برای شناسایی ، پرورش و معرفی افراد بر اساس شایستگی ، تعهد و تخصص جهت ارائه خدمات صادقانه به جامعه.
۳-۲- ارائه پیشنهادات لازم در جهت بهبود و اصلاح فعالیتهای اداری ، علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی کشور به دستگاههای ذیربط.
۴-۲- تلاش در ادای وظیفه «امر به معروف و نهی از منکر» و رفع اشکال مختلف استضعاف بر مبنای اخلاق و ارزشهای متعالی اسلامی در جهت ایجاد روابط مطلوب بین افراد جامعه.
۵-۲- تلاش و اعتقاد برای ارائه خدمات معاضدتی و مشاورتی در مناطق شهری و روستایی کشور به آحاد جامعه در کلیه زمینه ها.
۶-۲- انتشار مطبوعات (روزنامه ، هفته نامه و …. (در چارچوب موازین قانونی)) علمی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی به منظور ارتقاء سطح آگاهی جامعه (با رعایت قوانین موضوعه).
۷-۲- تلاش در جهت انسجام و تشکیل نیروهای کارآمد کشور به منظور هماهنگی و بهره برداری بهینه از دانش و تخصص آنان.
۸-۲-دعوت از مقامات و شخصیت های مذهبی ، علمی ، اجتماعی و سیاسی برای شرکت در جلسات ، کنفرانس ها ، کنگره ها و سمینارهایی که به منظور نیل به اهداف حزب تشکیل می گردد.
۹-۲- تلاش برای ایجاد نگرش یکسان و مبتنی بر قانون به همه ی آحاد مردم ایران ، از همه اقوام و مذاهب الهی و بدون توجه به تفاوت‌های فردی ، جنسیتی و گروهی ، و پاسداری از حقوق ، حریم خصوصی ، حیثیت و شرافت تمامی شهروندان ایران.
۱۰-۲- تلاش و کار سیاسی برای تامین مصالح پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران و مصالح ملی در همه ی شرایط پیش رو  از طریق صدور بیانیه و اعلام مواضع- بسیج افکار عمومی- تدوین اعلامیه و….

ماده ۳- راهبردهای کلان:

۱-۳- پایبندی به قانون- خردمندی و معنویت جهت تضمین آزادی های فردی و اجتماعی بمنظور تحقق آگاهی و مشارکت عمومی  برای دستیابی به عدالت ، رفاه و استقلال. 
۲-۳- مدیریت بینش ها و ارزش ها با جهت گیری آینده نگری و آینده نگاری با ایجاد نظام تعیین الویت ها- ضرورت ها- رجحان ها- معیارها و محک های سنجش درستی و اثربخشی تصمیمات. 
۳-۳- تشخیص صحیح مشکلات کشور و عارضه یابی با تکیه بر کار کارشناسی و تجربه جهانی در عرصه  همه ی نظامات حکمرانی.
۴-۳- تعامل سازنده درون حاکمیتی بمنظور جدّی گرفتن وحدت ملّی برای تعامل داخلی و تنش زدایی بین المللی. 
۵-۳-حمایت از اقشار ضعیف جامعه بمنظور مهار فقر و فلاکت اقتصادی و اهتمام به رونق اقتصادی جامعه و تقویت معیشت و قدرت خرید مردم.
۶-۳- برنامه ریزی برای تعادل مناسب منابع و مصارف با هدف افزایش کارایی و اثر بخشی منتج به بهره وری از طریق چابک سازی دولت ها- بهبود نقش و رویکرد حاکمیت در تعامل با ملّت. 
۷-۳- اهتمام به جلوگیری از میل و اتلاف منابع و ذخایر انسانی- معنوی و مادی کشور.
۸-۳- تلاش خردمندانه به تحقق مولفه نظارت علمی- اصولی و پیشگیرانه از طریق نهادهای قانونی و مدنی مصلحت اندیش برای تعالی کشور.
۹-۳- نهادینه نمودن اندیشه تحزب و توسعه نهادهای مدنی به عنوان زیر ساخت نظام سیاسی و اجتماعی کشور.

ماده ۴: رویکردهای کلی حزب در مسائل ذیل:

۱-۴- فرهنگی:

•    اهتمام به عنصر زمان و مکان با التزام به جهت گیری اندیشه پویای حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در استنتاجات دینی، رفتاری و فرهنگی.
•    تلاش و گسترش ادراکات و تعلقات مشترک جامعه و بروز آن در اخلاق و رفتار ملی بر مبنای معنویت و اخلاق دینی. 
•    تکریم و ارتقای جایگاه اصحاب فرهنگ و هنر برای ایجاد فضای کار سالم و مشارکت آنان در مجموعه سیاستگذاری فرهنگی، هنری و آموزشی با رعایت جهت گیری های ارزشی و بنیانی کشور.
•    تلاش در جهت ایجاد وحدت و وفاق ملی با احترام به فرهنگ اقوام، صاحبان ادیان و مذاهب مختلف در گستره ی جغرافیای ایران. 
•    تلاش در ایجاد نگرش بومی به علوم انسانی و اجتماعی برای ایجاد تمدن ایران اسلامی قابل احترام و تعامل با مدنیت جهانی. 


۲-۴- اقتصادی:

•    تلاش در جهت توسعه متوازن کلیه ی بخش های اقتصادی از طریق تقویت مشارکت مردمی در حوزه اقتصادی و حذف نقش بنگاهداری دولتی بر مبنای قانون- مشی عمومی نظام و قواعد علمی. 
•    تلاش در جهت اداره امور اقتصادی بر مبنای قواعد علمی و در چارچوب قوانین و مقررات. 
•    احترام به مالکیت فردی و امنیت سرمایه- سرمایه گذاری و کار. 
•    تلاش برای تغییر نقش دولت و حاکمیت از تصدی گری به تولّی گری بمنظور بستر سازی قانونی و عملیاتی برای فعالیت کار آفرینان- صاحبان سرمایه- نیروی کار و مقابله با انواع استثمار نیروی انسانی ، فعالیت های اقتصادی غیر مولّد و دفاع اصولی از حقوق همه ی ذی نفعان نظام اقتصادی کشور.
•     تلاش در جهت افزایش تولید ملّی- مبارزه با خام فروشی- افزایش توان صادرات غیر نفتی رقابتی- ایجاد اشتغال وکاهش بیکاری- تقویت ارزش پول ملّی- مبارزه با عوامل بی ثباتی اقتصادی با استفاده درست و بهینه از طریق جذب متخصصان و حفظ منزلت اجتماعی آنان و جلوگیری از عوامل آشکار و پنهان فرار مغزها.
•    تلاش در جهت مقابله با درآمدهای نا مشروع و غیر قانونی بمنظور بسترسازی رقابت سالم و عادلانه اقتصادی برای همه آحاد جامعه بر مبنای قواعد و ابزارهای سالم کار اقتصادی.

۳-۴- اجتماعی:

•    تلاش بر اصلاح مستمر نابسامانی های اجتماعی بر مبنای تجارب و تحقیقات علمی و انتظارات اجتماعی از طریق بهبود در نظام الویت ها- ساختارهای اجرایی- روشهای مورد عمل- تکنیک های رفتاری و…
•    تلاش در جهت رفع فقر- تبعیض در جامعه و ایجاد رفاه عمومی قابل سنجش برای همه ی آحاد جامعه.
•     تلاش برای تحقق عدالت اقتصادی با تکیه بر رفاه عمومی از طریق سیاستگذاری حاکمیت و منابع دولتی و سرمایه عمومی کشور.  
•    تلاش بر کاهش فاصله های طبقاتی و ایجاد فرصت های مناسب برای کلیه آحاد جامعه در جهت ابراز ایده ها- انتظارات و دستیابی به پاسخ های اقناعی.
•    تلاش بر کاهش و مقابله با انواع فساد اجتماعی و بزهکاری در جامعه از طریق سازمانهای مردم نهاد.
•    تبیین و ترویج و حقوق بشر اسلامی و رعایت آن در حضور آحاد جامعه.

۴-۴- سیاسی:

•    دفاع از حقوق سیاسی مردم و توسعه آزادی‌های فردی و اجتماعی مندرج در قانون اساسی بمنظور مشارکت مردم در شکل گیری قانون- دولت ها و مدیریت قدرت.
•    دفاع همه جانبه از اسلامیت و جمهوریت نظام سیاسی کشور در چارچوب قانون اساسی.
•    تلاش در جهت تقویت وحدت ملّی و بر اساس آموزه های دینی و اصول قانون اساسی با افزایش مشارکت سیاسی مردم از طریق احزاب و نهادهای مدنی.
•    فعالیت در جهت تعامل و همکاری با کلیه ی کشورهای همسایه- مسلمان و سایر کشورهای جهان در چارچوب منافع ملی.
•    تأکید بر حضور فعال ایران در عرصه ی جهانی و همکاری با سازمان‌های بین المللی و احزاب و مجامع غیردولتی.
•    ارتباط موثر و فعال با احزاب و مجامع سیاسی بین المللی و اسلامی در جهت معرفی جایگاه واقعی تمدن ایران اسلامی با حفظ منافع و مصالح ملی.

۵-۴- مدیریتی و اجرایی:

•    اصلاح مستمر نظام اداری با هدف چابک سازی دولت- تقویت قوه ی تصمیم گیری و هدایت امور- تفویض اختیارات به مراکز استانی و شهرستانی  و… – عدم ورود به عرصه بنگاهداری و امور تصدی گری- کوچک سازی دولت و افزایش نقش اعمال حاکمیت و سیاست گذاری. 
•    تقویت نظام شایسته پروری- شایسته گزینی و شایسته سالاری در جهت جذب حداکثری اندیشمندان- مصلحان- مدیران برای تصدی مسئولیت ها. 
•    اصلاح مبانی تصمیم سازی و تصمیم گیری از علایق و سلایق فردی به قانون – کار کارشناسی و نظام الویت ها.
•    مطالعه و تبیین مستمر فرصت ها و تهدیدات- نقاط قوت و ضعف بمنظور هدفگذاری صحیح- طراحی استراتژی- تدوین راه و برنامه های اجرایی و ارزیابی جامع آن.

۶-۴- حقوقی:

•    تلاش بر تقویت نظام قانونگذاری بر اساس تشخیص تنگناها و گذرگاه های اصولی برای پاسخگویی به انتظارات پایدار جامعه.
•    تلاش بر حاکمیت قانون و قانون پذیری بعنوان فصل خطاب کلیه تعارض ها و تخاصمات فردی و اجتماعی و بین المللی و کمک به تدوین و تنظیم قوانین جامع و مانع بر مبنای اهداف- آرمان ها و مصلحت عمومی کشور.
•    ایفای نقش حزبی و سیاسی از طریق آموزش- شناسایی- معرفی و انتخاب افراد متخصص و مصلح برای نامزدی در امر قانونگذاری و امور اجرایی به مردم.