انتخابات
کد خبر : 12922
دوشنبه - 20 اردیبهشت 1400 - 08:48

اگر اصلاح‌طلبان از یک اصولگرا حمایت کنند رقابت بی‌معنا می‌شود / انتخابات حداقل باید بین دو جناح باشد

داریوش قنبری با تاکید بر ضرورت تایید صلاحیت جریان‌های فکری مختلف ادامه داد: واقعیت این است که یک جریان فکری نمی‌تواند بین خودش رقابت ایجاد کند و برای این که معنای واقعی انتخابات شکل بگیرد جریان رقیب حداقل باید به اندازه بستن یک لیست مناسب نامزد انتخاباتی داشته باشد.

اگر اصلاح‌طلبان از یک اصولگرا حمایت کنند رقابت بی‌معنا می‌شود / انتخابات حداقل باید بین دو جناح باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حزب تدبیر و توسعه، رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات‌های شورای شهر و اما و اگرهای جدید شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات با پاسخ سرد نهادهای نظارتی مواجه می‌شود و باز هم باید منتظر رد صلاحیت‌ها ماند، رد صلاحیتی که این بار ظاهرا با شکلی متفاوت به انتخابات ریاست جمهوری هم سرایت کرده است.

با ابلاغیه جدید شورای نگهبان درباره شرایط ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، بخشی از نامزدهای اصلاح‌طلب عملا امکان ثبت نام در انتخابات را از دست داده‌اند. در این شرایط برخی تحلیلگران بدبین، حتی امکان تایید صلاحیت چهره‌ای مثل اسحاق جهانگیری را نیز قطعی و صد در صد نمی‌دانند.

در این شرایط اصلاح‌طلبان امید به تایید صلاحیت دارند؟ آیا با ادامه این وضعیت، این جریان سیاسی دست به حمایت از یک چهره اصول‌گرا می‌زند؟ آیا بدنه اصلاح‌طلبان در این وضعیت حاضر به شرکت در انتخابات می‌شود؟

داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس با اشاره به وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان امیدوار است که در نهایت آن‌ها نامزد خاص خود را در انتخابات داشته باشند و به سلام نو می‌گوید: اگر به انتخاب‌های قبلی نگاه کنیم می‌بینیم که همیشه جناح‌های مختلف کشور نمایندگانی در صحنه داشتند و من امیدوارم این بار هم اصلاح‌طلبان نامزدهای خود را در صحنه داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب انتخابات مجلس گذشته را متفاوت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: البته در این میان انتخابات مجلس در سال ۹۸ متفاوت بود و به طور هم‌زمان ثبت نام اصلاح‌طلبان به نسبت کم و رد صلاحیت‌ها به نسبت زیاد بود.

وی روند رد صلاحیت‌های نامزدهای شورای شهر را با معیارهای مردم‌سالارانه منطبق ندانست و افزود: با وجود رد صلاحیت گسترده در حوزه شوراهای شهر، به نظرم انتخابات ریاست جمهوری این دوره با دیگر انتخابات‌ها متفاوت است.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: به نظر من امکان ندارد که در انتخابات ریاست جمهوری تنها یک جریان خاص سیاسی نامزد داشته باشد و انتخابات حداقل باید بین دو جناح باشد تا مردم بتوانند دست به انتخاب بزنند. وگرنه انتخاب از میان نامزدهایی که متعلق به یک جریان سیاسی باشند معنا و مفهومی ندارد.

قنبری با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری ادامه داد: با توجه به تجربیات گذشته و تاکید رهبری بر مشارکت حداکثری به نظر می‌رسد که ما در نهایت شاهد تایید صلاحیت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب خواهیم بود چون این قابل تصور نیست که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بدون کاندیدا بمانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا با ادامه شرایط فعلی می‌توان مردم را به خاطر عدم شرکت در انتخابات سرزنش کرد گفت: اگر مردم فکر کنند رقابتی در انتخابات وجود ندارد میلشان به مشارکت تضعیف می‌شود و اساسا جریان‌های سیاسی هم نمی‌توانند آنان را به مشارکت در انتخابات تهییج کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تایید صلاحیت جریان‌های فکری مختلف ادامه داد: واقعیت این است که یک جریان فکری نمی‌تواند بین خودش رقابت ایجاد کند و برای این که معنای واقعی انتخابات شکل بگیرد جریان رقیب حداقل باید به اندازه بستن یک لیست مناسب نامزد انتخاباتی داشته باشد.

قنبری در پاسخ به این پرسش که در صورت ادامه این شرایط شاهد حمایت اصلاح‌طلبان از نامزدهای اصول‌گرا خواهیم بود یا نه، گفت: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند اصول‌گرایان را در لیست خود قرار دهند، آن‌چنان‌که اصول‌گرایان هم چنین نمی‌کنند، در نتیجه اصلاح‌طلبان باید نامزد خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: نظر شخصی من این است که هر جا نامزد اصلاح‌طلب نداشتیم از نامزد معتدل حمایت کنیم، اما نمی‌توانیم از نامزدی حمایت کنیم که با ما نزدیکی فکری ندارد و یک اصول‌گرای تمام عیار است. اگر اصلاح‌طلبان از یک اصول‌گرا حمایت کنند رقابت عملا بی‌معنا می‌شود چون معنای انتخابات رقابت بین اندیشه‌ها است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب حمایت از اصول‌گرایان را باب میل بدنه رای اصلاح‌طلبان نیز ندانست و افزود: حتی اگر اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرند که در هر انتخاباتی به یک نامزد اصول‌گرا روی بیاورند بدنه اجتماعی آنان این تصمیم را نمی‌پذیرد. چون این تصمیم متناسب با افکار و اندیشه‌های اصلاح‌طلبان نیست.

وی با اشاره به تعامل دو سویه بین بدنه و جریان‌های سیاسی گفت: شما در انتخابات مجلس هم دیدید که مردم مایل به مشارکت در انتخابات نبودند و با وجود ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان باز هم مردم در انتخابات شرکت نکردند، در نتیجه این طور نیست که هر تصمیم یک جریان سیاسی با استقبال بدنه آن مواجه شود.

انتهای پیام/

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین – شهرستان آباده – شهرستان ارسنجان – شهرستان استهبان – شهرستان اقلید – شهرستان بوانات – شهرستان پاسارگاد – شهرستان جهرم – شهرستان خرامه – شهرستان خرم بید – شهرستان خنج – شهرستان داراب – شهرستان رستم – شهرستان زرین دشت – شهرستان سپیدان – شهرستان سروستان – شهرستان شیراز – شهرستان فراشبند – شهرستان لامرد – شهرستان مرودشت – شهرستان ممسنی – شهرستان مهر – شهرستان نی ریز – شهرستان سمیرم