انتخابات
کد خبر : 10284
یکشنبه - 21 دی 1399 - 08:49
حمیدرضا ترقی:

رئیسی هنوز پیشنهاد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را نپذیرفته است/ ورود دو رئیس قوه به انتخابات موجب زیان است

ترقی گفت: برخی آقای رئیسی را به عنوان نامزد مطلوب مطرح می‌کنند، چون مورد توافق ائتلاف‌های مختلف است. اما ایشان تا الان قبول نکرده‌اند و استدلالشان هم این است که ماموریتی دارند و باید آن را به انجام برسانند.

رئیسی هنوز پیشنهاد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را نپذیرفته است/ ورود دو رئیس قوه به انتخابات موجب زیان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حزب تدبیر و توسعه، فعالیت‌های انتخاباتی در جریانات سیاسی روز به روز جدی‎تر می‌شود. کار بررسی نامزد‌های احتمالی نیز به همین سرعت پیش می‌رود که حالا دیگر گمانه‌زنی‌ها فاصله چندانی تا واقعیت ندارد. تایید و تکذیب این گمانه نیز به خاطر جاری بودن تحولات و تغییراتی است به صورت روز به روز رخ می‌دهد. به عنوان مثلا یکی از گمانه‌های اخیر جدی شدن بحث کاندیداتوری ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است. گمانه‌ای که برخی از کارشناسان و فعالان سیاسی آن را در حد یک پشنهاد به رئیس دانسته و نتیجه آن را نامعلوم می‌دانند. به عنوان مثال حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با نامه نیوز تاکید می‌کند که آقای رئیسی با اشاره به ماموریتی که در قوه قضاییه به عهده گرفته، تا این لحظه پیشنهاد کاندیداتوری در کارزار ۱۴۰۰ را نپذیرفته است.

*گفته می‌شود که بحث نامزدی آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ بار دیگر جدی شده است، اطلاع بیشتری در این باره دارید؟

 

اطلاعی ندارم، یعنی چنین چیزی را نشنیده‌ام.


*خودتان این احتمال را چقدر جدی تلقی می‌کنید؟


بعضی از طیف‌های جریان اصولگرا معتقدند که برای ایجاد وحدت باید به جای اینکه از تشکل‌های سیاسی به اتفاق نظر درباره یک فرد برسند، از فرد به اتفاق نظر برسند. معتقد هستند که آقای رئیسی از جمله کسانی است که هم می‌تواند ائتلاف‌ها را به هم نزدیک کند و هم می‌تواند مورد توافق همه باشد. بر این اساس این پیشنهاد را مطرح می‌کنند، اما آقای رئیسی تا الان پاسخ مثبتی به این نوع خواسته‌ها نداده‌اند.

*یعنی آقای رئیسی در تعیین نامزد نهایی نقش‌آفرینی کنند؟


نه، برخی آقای رئیسی را به عنوان نامزد مطلوب مطرح می‌کنند، چون مورد توافق ائتلاف‌های مختلف است. اما ایشان تا الان قبول نکرده‌اند و استدلالشان هم این است که ماموریتی دارند و باید آن را به انجام برسانند.

*به نظر می‌رسد که ورود آقای قالیباف به انتخابات ۱۴۰۰ هم جدی باشد. به نظر شما درگیر شدن دو رئیس قوه در انتخابات ریاست جمهوری امر صحیحی است؟


آنچه که مسلم است اگر روسای قوا وارد این فاز شوند، از یک سو این پیام به بیرون منتقل می‌شود که قحط الرجال است و نظام هیچ فرد دیگری ندارد تا روی آن سرمایه‌گذاری کند و از سوی دیگر به ثباتی که باید در هر کدام از قوا حاکم باشد، متزلزل می‌شود.

*فکر می‌کنید اگر آقایان قالیباف و رئیسی نامزد شوند، اصولگرایان روی کدام یک اجماع خواهند کرد؟


راجع به افراد نمی‌توانیم از حالا نفی و اثباتا نظری دهیم، زیرا وقتی که اتفاق نظر حول هر کدام شکل بگیرد، این نوع اعلام نظر‌ها به تصمیم نهایی خدشه وارد خواهد کرد.

*وضعیت فعالیت‌های انتخاباتی در جریان اصولگرا را با توجه به اختلافاتی که درباره سازوکار وحدت آفرین وجود دارد، چطور ارزیابی می‌کنید؟


به نظر من روند تقریبا عادی طی می‌شود. به هرحال فرایند رسیدن به وحدت نیاز به زمان، کار فکری و هماهنگی دارد و به نظر من جریان اصولگرا این مسیر را به نحو مطلوبی طی می‌کند. یقینا اگر بتواند در این رابطه به جمع بندی هم برسد، سبب می‌شود که در آینده بتوانیم نامزد نهایی خود را با یک انسجام بیشتری مشخص و حمایت کنیم.


هنوز قدری روی محوریت ائتلاف بحث وجود دارد، اما من فکر میکنم که این بحث‌ها نیز به جمع‌بندی خواهد رسید.

*به نظر شما نتیجه این جمع‌بندی چیست؟ شورای ائتلاف سازوکار اصلی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود یا شورای وحدت؟


بدیهی است که بالاخره این دو باید یکی شوند. دو تا ماندن آنان موجب ضرر جریان اصولگرا است. اینکه کدام یک با دیگری هماهنگ شود هم بحث دیگری است که باید ببینیم چطور پیش می‌رود. اما الان اکثریت تشکل‌های سیاسی حول محور جامعه روحانیت مبارز جمع شده‌اند، اما تشکل‌هایی که از یک سازمان رای ساختاری و مشخصی در سطح کشور برخوردار هستند در شواری ائتلاف قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین